special
Zaterdag 28 oktober, 15:00 - 21:00
#SPECIAL
As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty
Montage
is een filmbewerkingstechniek waarin korte losse opnamen tot een serie
worden bewerkt om ruimte, tijd en informatie te concentreren. Het
middagprogramma op zaterdag 28 oktober bestaat uit drie montages,
gemaakt door Jonas Mekas, Joseph Cornell en Stan Brakhage, die allen
ingaan op de eigenaardigheden en de poëzie van tijd/ruimte en het
dagelijkse leven: de glimpen van schoonheid die je opvangt van binnenin het leven en van buitenaf.
Montage
is a technique in film editing in which a series of short shots are
edited into a sequence to condense space, time, and information. The
program consits of three films, made by giants Jonas Mekas, Joseph
Cornell and Stan Brakhage, all showing what they reveal in a different
way. The film program is about the oddities and poetry of time/space and
daily life and the glimpses of beauty you catch within life and from
without.
15:30 - Screening #1
Rose Hobart
Joseph Cornell | 1937 | VS | 19'
Rose
Hobart bestaat bijna geheel uit beelden afkomstig uit East of Borneo,
een jungle B-film uit 1931 met de vergeten actrice Rose Hobart. In de
twintige minuten durende montage is vrijwel elk schot wat de actrice
Rose Hobart niet bevat, verwijderd. De film is ontdaan van narratief en
van actie, en toont het mysterie van de persoon Rose Hobart zelf. De
originele film wordt begeleid door de muziekopnames "Porto Allegre" en
"Belem Bayonne", nummers van "Nestor Amaral's Holiday in Brazil", een
kitschplaat die Cornell vond op een snuffelmarkt in Manhattan.
Rose
Hobart consists almost entirely of footage taken from East of Borneo, a
1931 jungle B-film starring the nearly forgotten actress Rose Hobart.
Cornell was one of the most original and accomplished filmmakers to
emerge from the Surrealist movement, and one of the most peculiar. Just
as the ascetic and introverted Cornell himself held Surrealism at arms
length, borrowing only those elements that suited his interests and
temperament. No one made films even remotely similar to Cornell's for
almost thirty years, and even now the perfect opacity of his montage
remains unrivalled. Joseph Cornell as a visual artist is best known for
his boxes. The best of his mysterious assemblages of dime-store
tchochkes and paper ephemera in little hand-made cabinets perfectly
realize the elusive sublime at the heart of Surrealism, while avoiding
the juvenile theatrics of his European colleagues.
16:00 - Screening #2
23rd Psalm Branch
Stan Brakhage | 1967 | VS | 63' | stil
Stan
Brakhage begon op zeer jonge leeftijd met film. Als kind was hij op de
radio als sopraan te horen, waarna hij kort naar de middelbare school
ging. Al na een paar maanden ging hij van school om in plaats daarvan
films te gaan maken. Hij werd beïnvloed door de literaire werken van
Sergei Eisenstein en de films van Jean Cocteau. Brakhage probeert het
universele in het speciale te onthullen. Daarbij onderzoekt hij thema's
als geboorte, sterfte, seksualiteit en onschuld. 23rd Psalm Branch is
een indrukwekkend werk over ruimte, over oorlog en vrede samen bestaand
in ruimte en tijd, en over de specifieke eigenschappen van oorlog en
vrede.
As a child, Stan Brakhage he
appeared on radio as a boy soprano before going to high school in and
then dropping out of Dartmouth College after several months to make
films. He was influenced by the writings of Sergei Eisenstein and the
films of Jean Cocteau as well as the Italian neorealism movement.
Brakhage sought to reveal the universal in the particular, exploring
themes of birth, mortality, sexuality, and innocence. 23rd Psalm Branch
is a impressive piece about space, about war and piece co-existing in
space and time, and about the specificity of war and piece.
17:00 - Screening #3
As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty
Jonas Mekas | 2000 | VS | 288' | DVD
Jonas
Mekas werd geboren in 1922 in Litouwen. In 1944 werden hij en zijn
broer Adolfas door de nazi's in een werkkamp in Elmshorn, Duitsland
geplaatst. Eind 1949 werden beide broers door de VN naar New York
gebracht. Twee maanden na zijn aankomst in New York leende hij geld om
zijn eerste Bolex camera te kopen en begon hij korte momenten van zijn
eigen leven op te nemen. Snel raakte hij betrokken bij de Amerikaanse
Avant-garde filmbeweging. In 1954 begon hij samen met zijn broer het
Film Culture magazine, dat gauw het belangrijkste filmblad in de VS
werd. In 1958 begon hij zijn legendarische Movie Journal column in de
Village Voice. Op ruime schaal heeft hij credit verdiend voor het
ontwikkelen van de dagboekfilm als vorm van cinema.
We hebben het
op ons genomen om een van zijn grootste werken te laten zien: As I Was
Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty, een montage
van momenten, gevangen door Jonas en becommentarieerd door
zijn typische, warme stem. Deze film laat zien hoe het leven je
overkomt, hoe die momenten zijn terwijl ze gebeuren, en hoe het is om
tot een nieuwe wereld te komen, zoals Jonas heeft gedaan.
Jonas Mekas was born in 1922 in the
farming village of Semeniškiai, Lithuania. In 1944, he and his brother
Adolfas were taken by the Nazis to a forced labor camp in Elmshorn,
Germany. At the end of 1949 both brothers were brought to New York
City.Two months after his arrival in New York he borrowed money to buy
his first Bolex camera and began to record brief moments of his life. He
soon got deeply involved in the American Avant-Garde film movement. In
1954, together with his brother, he started Film Culture magazine, which
soon became the most important film publication in the US. In 1958 he
began his legendary Movie Journal column in the Village Voice. He is
largely credited for developing the diaristic forms of cinema.
We have taken upon oursleves to show one of his greatest achievements: As I was moving ahead occasionally I saw brief glimses of beauty, a montage of moments caught by Jonas and superimposed by his beautiful voice, that speaks to us of life: how it happens to you, what those moments are as they happen, how it is to come to a new world, as Jonas did.