22 + 23 februari
Infinite Minds:
The Cinema of Ted Fendt
NL De afgelopen jaren heeft de Amerikaanse filmmaker Ted Fendt een naam voor zichzelf opgebouwd in het filmfestival circuit. Dit dankzij zijn droogkomische, antropologisch scherpe films, die zich voornamelijk in de buitenwijken van Philadelphia afspelen. Wij zijn trots zijn films te mogen vertonen! Ted Fendt zal zelf op beide dagen van dit retrospectief aanwezig zijn, en Marius Hrdy zal na elk programma met hem in gesprek gaan.
EN In recent years American filmmaker Ted Fendt has made a name for himself on the festival circuit, thanks to his drily comic, anthropologically sharp films, predominantly set in suburban Philadelphia, Pennsylvania. We are proud to present his films! Filmmaker Ted Fendt will be present for both days of his retrospective and in conversation with Marius Hrdy after each program.
Vrijdag 22 februari, 20:30
SPECIAL
Infinite Minds: The Cinema of Ted Fendt 1
Broken Specs + Travel Plans + Going Out + Short Stay
2011-2016 | 82' | 35mm
| geen ondertitels
NL In dit eerste retrospectief – en tevens de Nederlandse première – van Fendt’s werk duiken we in zijn elegante vroege korte films, waarin Fendt een wereld ontsluit bestaande uit surreële humor en emotionele diepte. Zijn niet-professionele acteurs lopen over van spontaniteit en mysterie wanneer we hen zien opgaan in hun alledaagse bezigheden en ontmoetingen, wanneer ze naar feestjes gaan, wanneer ze goedkoop bier drinken in donkere kroegen met de kakofonie van arcadespellen op de achtergrond. In Fendt’s eerste lange film Short Stay gaat antiheld Mike in onderhuur bij een louche 'vriend' wanneer deze voor langere tijd op reis zal zijn. Rigoureus als hij is in filmsetkeuzes, prefereert Fendt te filmen in alledaagse doorleefde ruimtes met voornamelijk natuurlijk licht en analoog opgenomen omgevingsgeluiden, en werkt met een minimale filmcrew.
EN In this first retrospective and Dutch premiere of Fendt’s work we dive
into the elegance of his early episodic miniatures in which Fendt’s
cinematic web of surrealist humour and emotional texture unfolds. His
non-professional performers are oozing spontaneity and mystery in their
everyday encounters, when attending house parties, drinking cheap beers
in dive bars with arcade games clamouring in the background, culminating
in Fendt's debut feature
Short Stay,
in which an antihero pizza delivery guy offers to fill a sublet for a
sleazy “friend“. Rigorous in his materiality, he prefers shooting in
lived-in domestic spaces with a minimal crew, mostly natural light,
using direct sound on analogue film stock. A journey into an
unconventional cinematic mind.
Broken Specs (2012)
Short Stay (2016)
Travel Plans (2013)
Zaterdag 23 februari, 20:30
SPECIAL
Infinite Minds: The Cinema of Ted Fendt 2
Study with Book + Classical Period
2018 | 63' | 16mm | geen ondertitels
NL “Nothing can be contingent in the work of an infinite mind“. In Ted Fendts tweede speelfilm Classical Period ontmoeten Cal, Chris, Evelyn, Sam en Michael elkaar regelmatig om Henry Longfellows vertaling van Dantes 'Divine Comedy' te ontleden. Hun gesprekken mengen zich tot een oneindige, gemeenschappelijke stream of consciousness. Fendt laat een talent zien voor het met een stalen gezicht vertellen van een grap met bijtende ironie. Uiteindelijk gaat Classical Period niet zozeer over literatuur, maar over het menselijk leven en zijn betrekkingen, en wordt het humanisme en zijn visuele en lichamelijke essentie bediscussieerd.
EN “Nothing can be contingent in the work of an infinite mind“. In Ted Fendt´s second feature Classical Period, Cal, Chris, Evelyn, Sam and Michael have regular meetings to dissect Henry Longfellow´s translation of Dante´s “Divine Comedy“. Their conversations engage in a communal stream of infinite consciousness. Fendt shows a talent for delivering a deadpan joke with biting irony by slicing through the web of a dense performance with a bone-dry relief. In the end Classical Period is not so much about literature as it is about human life and its relations, discussing humanism in its visual and physical essence.
Interviews with Ted Fendt:
Berlin Film Journal
Cinema Scope