Maart


Zo. 1
: Indy Film Awards 2020
Do. 5
: Atrabilious Amsterdam Experimental Film Festival
Vr. 6
: Atrabilious Amsterdam Experimental Film Festival
Za. 7
: Atrabilious Amsterdam Experimental Film Festival
Zo. 8 : International Women's Day: Mother-Child
Do. 12
: Granate Festival: Boris Ryzhy
Vr. 13
: Granate Festival: Scared of Revolution
Zo. 15
: Guerrilla Films: Rio Chiquito + El Pueblo Vencerá
Vr. 20
: Eurotrash: Vampyros Lesbos
Za. 21
: Soviet Hippies (Nõukogude hipid)
Zo. 22
: Soviet Hippies (Nõukogude hipid)
Do. 26
: Series about film: Occupied Cinema
Vr. 27
: Eurotrash: Vampyros Lesbos

Zondag 1 maart, 15:00

SPECIAL

Indy Film Awards 2020



NL
Indy Film Library organiseert een eendaags festival om de beste en uitzonderlijkste films van het afgelopen jaar te promoten. Voordat de winnaars van de film wedstrijd worden aangekondigd, worden alle genomineerde afgespeeld en kun je de nieuwste ontdekkingen in film zien. Adembenemend experimenteel, documentaires en films met een goed verhaal worden getoond, om de film liefhebbers in Nederland een kans te geven getuige te zijn bij de toekomst van de filmindustrie. Meer info→


EN
Indy Film Library is hosting a one-day festival to promote its best and brightest submissions from the last year. Nominated work will be screened before the winning submissions are announced, allowing viewers to discover the latest in the indie scene. Movie lovers in the Netherlands will have a chance to witness breathtaking experimental documentary and narrative films as well as the future of the indie film industry first-hand. More info→


Donderdag 5 maart, 20:30
Vrijdag 6 maart, 20:30
Zaterdag 7 maart, 20:30


FILM FESTIVAL

Atrabilious Amsterdam Experimental Film Festival


NL
Op 5, 6 en 7 maart zal alweer de zesde editie van Atrabilious Amsterdam Experimental Film Festival plaatsvinden; een internationaal filmfestival met meer dan 70 korte experimentele films van 25 verschillende filmmakers. Het festival heeft in de afgelopen jaren een cultstatus gekregen binnen het aanbod van experimentele film. Dit jaar met een radicale en poëtische programmering samengesteld door de Zapruder Art Movement, en in samenwerking met Istanbul International Experimental Film Festival. Meer info→


EN On the 5th, 6th and 7th of March the 6th edition of Atrabilious Amsterdam Experimental Film Festival will take place; an international experimental film fest with 26 filmmakers and more than 70 short films. The festival has in recent years gained cult status within the range of experimental film, put together by the Zapruder Art Movement. This year's focus will be on radical and poetical, and the festival will be in collaboration with the Istanbul Experimental Film Festival. More info→


Zondag 8 maart, 20:30

DOCU

International Women's Day: Mother-Child
(Niña-Mamá)

Andrea Testa | 2019 | Argentinië | 66' | EN subs


NL
Mother-Child speelt zich af in een openbaar ziekenhuis in Argentinië en is een portret van tienermeisjes die de keuze hebben om al dan niet moeder te worden. Door intieme gesprekken met gynaecologen en ander ziekenhuispersoneel zien we een glimp van hun wereld — hoe ze zich voelen wat betreft het voor het eerst (of nogmaals) moeder worden en hoe voor velen het idee van abortus omgeven is door mythen, angsten en schuldgevoel.


EN Set inside a public hospital in Argentina, Mother-Child is a portrayal of teenage girls who face the choice of whether or not they want to be mothers. Through intimate conversations with gynaecologists and other hospital staff we see glimpses of their world — how they feel about being a mother for the first time (or once again) and how for many of them the idea of having an abortion is surrounded by myths, fears, and guilt.


TRAILER


Donderdag 12 maart, 20:30

DOCU

Granate Festival: Boris Ryzhy

Aliona van der Horst | 2008 | Rusland/NL | 60' | RU, NL subs


NL
De ooit veelbelovende Russische dichter Boris Ryzhy maakte op zijn 26e onverwachts een einde aan zijn leven. Deze documentaire beeldt Boris Jekaterinenburg af met beelden van nu en met archiefbeelden van Boris. Aliona van der Horst’s Boris Ryzhy brengt hem door middel van zijn poëzie weer even tot leven. Zowel zijn leven als zijn gedichten werden bepaald door de afgesloten, wantrouwende aard van de naargeestige industriestad, waar de misdaad na de democratisering van Rusland de macht greep. Naast zijn zus toont de film ook Ryzhy’s echtgenote, hun zoon, inmiddels vijftien, maar ook Ryzhy zelf komt aan het woord met zijn beeldende poëzie.

De documentaire zal worden ingeleid door de dichter Hannah van Binsbergen en na de film is er tijd voor een Q&A met de regisseur Aliona van der Horst.

Tijdens de Boekenweek organiseert Granate haar jaarlijks terugkerende festival: Granate Festival. Van 7 tot en met 15 maart presenteert Granate elke dag filmvertoningen, poëzievoordrachten en masterclasses. Voor haar festival nodigt Granate kunstenaars uit die met hun woorden en beelden maatschappelijke thema’s durven aan te kaarten. Daarbij kiest Granate voor oude en nieuwe films waarin poëzie een hoofdrol speelt: films die poëzie als leidraad gebruiken, documentaires of portretten over rebelse of dwarse stijliconen in de poëzie, films over de maatschappelijke relevantie van poëzie. Het festival is in samenwerking met de OBA, Theater de Omval, Kriterion, De Uitkijk, Torpedo Theater, FC Hyena, Cavia, Stichting DocDoc, Pakhuis de Zwijger, Oxville, De Meervaart en het Amsterdams Marionettentheater.


Vrijdag 13 maart, 20:30

DOCU

Granate Festival: Scared of Revolution

Daniël Krikke | 2018 | Nederland | 72' | NL subs


NL
Umar Bin Hassan is nog geen zeventig, maar loopt moeizaam en zijn ogen verraden verdriet en vermoeidheid. Als lid van The Last Poets, een groep performance-dichters die vanaf eind jaren zestig de progressieve tijdgeest verwoordden, was hij van grote invloed op latere hiphopartiesten. In een van zijn bekendste teksten, Niggers Are Scared of Revolution, bekritiseert hij het destructieve machogedrag van zijn zwarte broeders. Deze documentaire concentreert zich vooral op het persoonlijke leven van Hassan, die nog altijd worstelt met demonen. Het feit dat hij opgroeide in armoede en een gewelddadige, grillige vader had, bezorgde hem een minderwaardigheidscomplex. In de loop van zijn eigen volwassen leven laat hij een treurig spoor van verbroken relaties en kinderen zonder vaderfiguur achter, met een zware crackverslaving als treurig dieptepunt. “Umar was diep vanbinnen zelf bang voor revolutie,” memoreert zijn Poets-collega Abiodun Oyewole op een gegeven moment. Maar Hassan herpakt zich, doorbreekt de destructieve cyclus en doet zijn best om de betrokken vader en opa te worden die hij zelf nooit had.

De documentaire zal worden ingeleid door de dichter Jörgen UNOM en na de film is er tijd voor een Q&A met de regisseur Daniël Krikke.

Tijdens de Boekenweek organiseert Granate haar jaarlijks terugkerende festival: Granate Festival. Van 7 tot en met 15 maart presenteert Granate elke dag filmvertoningen, poëzievoordrachten en masterclasses. Voor haar festival nodigt Granate kunstenaars uit die met hun woorden en beelden maatschappelijke thema’s durven aan te kaarten. Daarbij kiest Granate voor oude en nieuwe films waarin poëzie een hoofdrol speelt: films die poëzie als leidraad gebruiken, documentaires of portretten over rebelse of dwarse stijliconen in de poëzie, films over de maatschappelijke relevantie van poëzie. Het festival is in samenwerking met de OBA, Theater de Omval, Kriterion, De Uitkijk, Torpedo Theater, FC Hyena, Cavia, Stichting DocDoc, Pakhuis de Zwijger, Oxville, De Meervaart en het Amsterdams Marionettentheater.


Zondag 15 maart, 19:30

CLASSIC

Guerrilla Films: Rio Chiquito + El Pueblo Vencerá


NL
Vanaf het einde van de jaren 60 tot het begin van de jaren 80 vond er in Latijns-Amerika een belangrijke en wijdverbreide beweging van politieke cinema plaats. In verschillende landen van het continent begonnen filmmakers low-budget films te produceren die mensen konden mobiliseren voor sociale actie. Daarbij werden corrupte regeringen ontmaskerd die met neokolonialistische krachten verbonden waren. In maart verkennen Filmhuis Cavia en Filmtheater Kriterion deze periode van de Latijns-Amerikaanse cinema door films uit de Cineclub Vrijheidsfilms Collectie te presenteren – een collectief van filmmakers, programmeurs en sociale activisten van over de hele wereld die hun films in heel Nederland produceerden en verspreidden vanaf 1966 tot aan 1987. Meer info→


EN
From the end of the 1960s to the beginning of the 1980s, a significant and widespread movement of political cinema took place in Latin America. In various countries of the continent, filmmakers started producing low-budget films that could mobilize people towards social action and expose corrupt governments aligned with neo-colonialist forces. In March, Filmhuis Cavia and Filmtheater Kriterion will explore this period of Latin American cinema by showcasing films from the Cineclub Vrijheidsfilms Collection ー a collective of filmmakers, programmers, and social activists from all over the world who produced and distributed their films throughout The Netherlands from 1966 until 1987. More info→


Vrijdag 20 maart, 20:30
Vrijdag 27 maart, 20:30


CLASSIC

Eurotrash: Vampyros Lesbos

Jesús Franco | 1971 | West-Duitsland | 89‘ | EN subs


NL
Vampyros Lesbos is een exploitation flick in een typerende jaren 70 stijl. Een van de meest bekende films van de productieve spaanse regisseur Jesus Franco. Het is een van de laatste films van de fascinerende Soledad Miranda, die helaas kort erna stierf. Zij neemt de hoofdrol als vampier-gravin Nadine, nazaat van Dracula, die andere vrouwen verleidt en probeert om haar bloedlust te stillen. Een psychedelische soundtrack en een zekere vaagheid doordringen de atmosfeer van de film, zelfs een klein beetje surrealistisch op sommige momenten. Vampyros Lesbos is geliefd door velen en gehaat door velen – maar desalniettemin een cult-film om niet te missen!

EN Vampyros Lesbos is a quintessential 70s exploitation flick. Perhaps the most well-known efforts of prolific Spanish director Jesus Franco, it is one of the last films starring the fascinating Soledad Miranda, who tragically died shortly afterwards. Miranda takes center stage as vampire countess Nadine, descendant of Dracula, who seduces other women in an effort to appease her insatiable thirst for blood. A psychedelic score and a hazy eeriness permeate the atmosphere of the film that is even a little surreal at times. Vampyros Lesbos, loved by many and hated by many – but nevertheless a cult classic not to be missed!


Zaterdag 21 maart, 20:30
Zondag 22 maart, 20:30

DOCU

Soviet Hippies / Nõukogude hipid (+Q&A)

Terje Toomistu | 2017 | Estland | 75’ | EN subs


NL
Dit is een documentaire over een psychedelische subcultuur die in de Sovjet-Unie bestond in de jaren 60 en 70. Als documentaire is het niet gevuld met statistieken en feiten, maar is het vooral een visuele en muzikale reis terug in de tijd, waarbij deze tegencultuur en ondergrondse beweging wordt verkend. Als je de media gelooft, zou je denken dat het ijzeren gordijn alles aan beide kanten potdicht hield en dat subculturen niet bestonden in de Sovjetunie. De waarheid is dat er altijd dissidenten en repressie aan beide kanten zijn geweest. Deze film duikt in een kleurrijke golf van kunstenaars, muzikanten, eclectische drugsexperts, spirituelen, freaks en vagebonden die tot bloei kwamen in Rusland. Ze worstelden voor vrede en net als hun tegenhangers in het Westen werden ze geconfronteerd met geweld.


Veel van het materiaal in deze film is samengesteld uit zeldzame Sovjet-archiefbeelden en voorheen ongeziene 16 mm thuisfilms. We verkennen ook de historische bijeenkomst die plaatsvond in juni 1971, toen hippies uit het hele land samenkwamen in Moskou. Deze film volgt ook mensen uit plaatsen zoals Estland die 40 jaar later nog steeds bedevaarten naar Moskou maken om de gloeiende geest van de oorspronkelijke rally te vieren.

Zeldzame vertoning van een off-beat onderwerp, en vrouwelijke regisseur Terje Toomistu zal naar Amsterdam reizen om je vragen te beantwoorden.


EN This is a documentary about a psychedelic subculture that existed in the Soviet Union during the 60s and 70s. As a documentary, it isn't filled with statistics and facts, but is more of a visual and musical journey back in time, exploring this counter-culture underground movement. If you believe the media you would think that the iron curtain kept everything on both sides air-tight, and subcultures didn't exist in the Soviet Union. The truth is that there have always been dissidents and repression on both sides, and this flick dives into a colorful wave of artists, musicians, eclectic drug experimenters, spiritualists, freaks and vagabonds that blossomed in Russia. They were struggling for peace, and like their counterparts in the West, they were met with violence.

Much of the material in this flick is composed of rare Soviet archive footage, and previously unseen 16mm home movies. We also explore the historic gathering that occurred in June 1971, when hippies from all over the country converged on Moscow. This movie also follows people from places like Estonia who still make pilgrimages to Moscow 40 years later to celebrate the incandescent spirit of the original rally.

Rare screening of an off-beat topic, and female director Terje Toomistu will travel to Amsterdam to answer your questions.


Donderdag 26 maart, 20:30

DOCU

Series about film: Occupied Cinema

Senka Domanovic | 2018 | Servië | 87‘ | EN subs


NL
Wat gebeurt er als de lokale bioscoop de deuren sluit? De inwoners van Belgrado kraken een geprivatiseerde bioscoop. In hun guerrilla-actie worden de toeschouwers activisten. Vechtend voor hun recht op film, transformeren ze het filmhuis in een platform voor ideeën. Wanneer hun verschillende visies tot conflict komen, toont de film hun worstelende pogingen voor collectieve samenwerking. Deze vertoning is onderdeel van een serie met Kino Climates, een netwerk van onafhankelijke filmhuizen.

EN What happens when the local cinema shuts down? The locals of Belgrade take action, and squat a privatized movie theatre. In their guerilla action, the audience become activists. Fighting for their right to cinema, they transform the cinema into a platform for ideas. When their different visions turn into conflict, the film shows their struggling attempts for collective collaboration. This screening is part of a series with Kino Climates, a network of independent cinemas.


Special thanks to Igor Toholj and Milan Milosavljevic from Academic Film Center of Students City Cultural Center, Belgrade (AFC of SCCC).


TRAILER





Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.

Entrance 5 euros, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

It's not possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.